BMW Motorrad slaví 40 let modelů GS. Koncept, který změnil motocyklový svět.

BMW Motorrad slaví 40 let modelů GS. Koncept, který změnil motocyklový svět.

Legendární a promyšlený koncept motocyklu oslaví v roce 2020 své výročí: modelům BMW GS je už čtyřicet let.

Mnichov. Legendární a promyšlený koncept motocyklu oslaví v roce 2020 své výročí: modelům BMW GS je už čtyřicet let. Na podzim roku 1980 představilo BMW Motorrad model R 80 G/S, tedy motocykl, jenž v sobě poprvé zkombinoval dvě odlišné oblasti využití: silnice i nezpevněné povrchy. Díky své unikátní kombinaci schopností na zpevněném i nezpevněném povrchu, ale i při cestovním využití, přitom bez kompromisů v oblasti každodenní využitelnosti, se R 80 G/S stalo průkopníkem nové kategorie motocyklů dnes označované jako cestovní endura, kterou stvořilo právě BMW Motorrad. Modely BMW GS se staly synonymem dokonalého společníka pro průzkum těch nejvzdálenějších koutů naší planety. Do současné doby BMW Motorrad dodalo svým zákazníkům více než 1,2 milionu modelů BMW GS.

Legendární schopnosti BMW GS: Jízdní dynamika, mistrovské schopnosti v terénu, komfort a robustnost.
Nebyla to ovšem pouze motocyklová dobrodružství, jež byla pro BMW GS už od počátku ideálním způsobem využití; R 80 G/S a jeho nástupci brzy předvedli své kvality i při závodech. V roce 1981 Hubert Auriol dovezl tento motocykl k vítězství na náročné a prestižní soutěži Rally Paříž-Dakar. Jde pouze o jeden z mnoha závodních úspěchů, které BMW Motorrad s modely GS oslavilo. Výjimečné schopnosti motocyklů GS s motory boxer, tedy hlavně jízdní dynamika, skvělé vlastnosti v terénu, komfort a robustnost, byly v průběhu následujících 40 let společností BMW Motorrad neustále zdokonalovány, až byly nakonec úspěšně převedeny do nové modelové řady motocyklů. V roce 1993 vznikl motocykl F 650 „Funduro“, neboli první jednoválcové enduro BMW. Zatímco jízdní dynamika motocyklu pocházela z výkonu jednoválce 47 koní, v řadě modelů BMW GS s motory boxer současně proběhla důležitá změna.

GS jakožto nositel inovací: Čtyřventilová technika a Telelever.
S modelem BMW R 1100 GS společnost BMW Motorrad představila první GS se 4ventilovým motorem boxer o výkonu 80 koní, ale zároveň prošlapala velkým modelům enduro novou cestu v oblasti technologií podvozku. V kategorii enduro to bylo poprvé, co motor a převodovka pracovaly jako nosná součást rámu, díky čemuž se hlavní rám stal nadbytečným. Zatímco systém zavěšení zadního kola BMW Paralever už o celé roky dříve u modelů s dvouventilovými motory boxer eliminoval rázy způsobené kardanovou hřídelí, inženýři BMW díky systému předního zavěšení Telelever vyvinuli inovativní způsob vedení kola předního. S omezením ponořování a mimořádně citlivou odezvou nastavili měřítka své třídy. Nové R 1100 GS se navíc stalo prvním motocyklem kategorie enduro vybaveným systémem ABS, tedy bezpečnostním prvkem, který je nyní součástí všech motocyklů BMW.

Modely GS řady F: Fascinace GS ve střední třídě.
K mnohým novým a dalším vývojovým fázím, mezi něž patří i představení modelu F 650 GS (první jednoválec s elektronickým vstřikováním paliva, katalyzátorem a ABS), který se začal roku 2000 vyrábět v Berlíně, se dalším přelomovým bodem v historii BMW GS stal rok 2007. Tehdy se objevila interpretace tématu GS v podobě řadových 2válců s vysokým točivým momentem a torzně tuhým trubkovým rámem. Šlo o vlastní, pro BMW velmi typickou cestu. S těmito novými modely BMW Motorrad nejen představilo nástupce extrémně úspěšného modelu F 650 GS s jednoválcovým motorem, ale zároveň rozšířilo svoji nabídku o enduro ve střední třídě.

Pokročilý boxer s rozvodem DOHC a vačkovými hřídeli v hlavě motoru.
Na podzim 2009 představilo BMW Motorrad v podobě modernizovaného modelu BMW R 1200 GS další specialitu. Motocykl byl nově vybaven boxerem DOHC se dvěma vačkovými hřídeli na válec, který vynikal ještě větší chutí po otáčkách. S výkonem 81 kW/110 k nabídl ještě pokročilejší jízdní dynamiku. Ve výročním roce 2010 BMW Motorrad vzdalo hold 30. výročí modelů GS a jejich úspěchu jak v oblasti výroby, tak při závodech. V závodních barvách BMW Motorrad Motorsport vznikly z modelů BMW R 1200 GS, R 1200 GS Adventure, F 800 GS a F 650 GS speciální verze „30 Years GS“.

Na podzim roku 2010 BMW Motorrad pokračovalo v úspěšném příběhu modelů GS. Novým atraktivním členem rodiny BMW GS se stal model BMW G 650 GS. Díky své štíhlé a odolné terénní konstrukci vypadalo nové jednoválcové enduro směle, lehce a dobrodružně. Zároveň s tím se z hlediska kvality, výbavy a komfortu jasně vymezovalo proti konkurenci. V kombinaci s nízkou hmotností šlo o atraktivní vstupenku do světa motocyklů a fascinujícího světa BMW GS.

Síla GS: Nově navržený boxer s vertikálním prouděním.
Dynamický vývoj tématu BMW GS pokračoval stejně intenzivně po celé čtyři dekády. Když BMW Motorrad v rámci výstavy Intermot na podzim 2012 představilo nové R 1200 GS, většina zájmu se týkala zcela přepracovaného motoru. Vzduchem/kapalinou chlazený dvouválcový boxer totiž dostal hlavy válců s vertikálním prouděním. Měl integrovanou převodovku a na levé straně výstup na spojovací hřídel. Byl vybaven podvozkem se špičkovými technologiemi a elektronickými systémy, mezi něž patřilo ABS, kontrola trakce nebo částečně aktivní podvozek. S výkonem 92 kW (125 k) poskytovalo nové R 1200 GS výjimečné jízdní výkony. Po necelém roce a půl, tedy v březnu 2014, sjel v továrně v Berlíně z linky model GS s motorem boxer a výrobním číslem 500 000 – šlo o R 1200 GS Adventure.

GS pro segment s objemem do 500 cm3: G 310 GS.
Na podzim 2016 BMW Motorrad představilo další model GS, tentokrát šlo o G 310 GS. Základní kvality BMW GS byly nyní dostupné i v segmentu pod 500 cm3 a zároveň interpretovaly svůj vlastní styl. Extrémně kompaktní, ale přesto zcela dospělý a komfortní motocykl otevřel ve svém segmentu úplně nový svět zážitků a stal se unikátní základní volbou segmentu, a to se vší svojí praktickou využitelností. S novým modelem R 1200 GS BMW Motorrad portfolio modelů GS nejen opět zdokonalilo, ale také rozšířilo jeho výbavu. Tehdy poprvé mohli zákazníci řady BMW GS dodat svým motocyklům výraznější nádech endura, nebo si díky paketům Rallye či Exklusive své motocykly více přizpůsobit svému obvyklému využití.

Ve stejném roce přišla na scénu i zcela nová interpretace tématu GS: R nineT Urban G/S. Model R nineT Urban G/S stavěl na genech prvního a legendárního BMW R 80 G/S z roku 1980 a s využitím současných technologií je převedl do moderní éry klasického enduro stylu motocyklu BMW s motorem boxer. Stejně jako u ostatních modelů řady R nineT, byl i zde instalován výkonný motor boxer chlazený vzduchem/kapalinou o výkonu 81 kW (110 k) a spojený se šestistupňovou převodovkou.

Nový motor, nový rám: Nové modely GS řady F.
V roce 2017 BMW Motorrad se dvěma novými modely, F 750 GS a F 850 GS, napsalo další kapitolu historie řady GS. BMW Motorrad stavělo při vývoji nástupců úspěšných dvouválcových enduro modelů F 650 GS, F 700 GS a F 800 GS na typicky silných vlastnostech řady GS s jasným cílem – udělat věci ještě lépe než v minulosti. Stejně jako dříve, i nyní zkratka GS symbolizovala dokonalou symbiózu cestovních schopností při jízdě na dlouhé vzdálenosti v kombinaci se závodní dynamikou a skvělými výkony v terénu. Ve zkratce: BMW GS je dokonalým společníkem pro průzkum odlehlých míst motocyklového světa. Srdcem nové konstrukce se stal nově navržený, výkonný řadový 2válec se dvěma vyvažovacími hřídeli a zapalováním ve 270/450 stupních pro optimalizovaný chod a emocionální zvuk. V modelu F 750 GS dosahuje výkonu 57 kW (77 k) a v F 850 GS pak nabízí z objemu 853 cm3 výkon 70 kW (95 k), což bohatě stačí ke skvělé dynamice obou modelů GS.

To znamenalo ještě vyšší výkon, točivý moment a hospodárnost velkých modelů GS s motorem boxer. Na podzim 2018 BMW Motorrad představilo s cílem dalšího zlepšení výkonu a točivého momentu a zároveň snížení spotřeby paliva a emisí u velkých modelů GS s motorem boxer další radikální změnu. Z uvedených důvodů byla v sériové výrobě motorů BMW Motorrad poprvé použita technologie BMW ShiftCam, umožňující variabilně měnit časování a zdvih ventilů na straně sání. Sací vačkové hřídele byly navíc navrženy pro asynchronní otevírání dvou sacích ventilů, což mělo za následek zlepšené víření čerstvě nasávané směsi, a tím pádem efektivnější spalování. Mezi další technické změny související s vačkovými hřídeli, nyní poháněnými ozubeným řetězem (dříve válečkovým řetězem), patří zdokonalené mazání, použití vstřikovacích ventilů s dvojitými tryskami a nového výfukového systému.